Anmeldt av Eskil Olaf Vestre
5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner5 stjerner
5 stjerner
Leserne
Ennå ikke anmeldt av leserne
Anmeld selv ved å logge inn og føre musen over stjernerne ovenfor.

På den grønnpyntede scenen danset, ristet, hoppet og fleipet de rundt blant palmeblader, mens de skylte strålende solskinnspop ned på det dansende publikummet.

Konserten til Disaster In The Universe på Månefestivalen søndag ettermiddag var et fargesprakende spetakkel. Ikke bare var hver av medlemmene dekket i sirlige mønstre i neonfarger fra topp til tå, både som klær og kroppsmaling, men tekstene ble sunget på intet mindre enn fire språk - engelsk, fransk, portugisisk og ronga. Når de snakket til oss fra scenen var det derimot aller først på svensk. «Hur är läget?» spurte bandet, før de stolt glisende forklarte at de nettopp har vært på turné i Sverige.

Det er den smittende positiviteten og gleden som sjarmerer sånn med Disaster in the universe, og som gjør dem til et av Norges aller beste live-band akkurat nå. Og det er ikke rart at de er stolte og glade over spillejobbene i Sverige: Bandet var relativt ukjent inntil til de for få måneder siden plutselig opplevde en eventyrlig positiv oppmerksomhet, som ikke ser ut til å ville ta noen ende. Først vant de Månefestivalen og Hoves bandkonkurranse - Det Store Hoveslaget - i mars, og deretter ble de kåret til Ukens Urørt i mai med den lille hiten «Beach House». De fem gutta fra Oslo, Mosambik og Fredrikstad har høstet mange lovord for sine liveopptredener, og det overrasker ikke at utlandet nå står for tur.

Men først var det på tide å gjennomføre Månefestival-opptredenen de sikret seg i mars, og det gjorde de med en takknemlighet og spilleglede som overgikk alt annet undertegnede så under festivalen. På den grønnpyntede scenen danset, ristet, hoppet og fleipet de rundt blant palmeblader, mens de skylte strålende solskinnspop ned på det dansende publikummet.

Den tropiske og afroinspirerte sounden føltes enda friskere live enn på de to innspilte låtene de har sluppet så langt. Mens «Beach House» og «Natural» i studioutgavene er preget av en synth-sound som har fått mange til å minnes MGMTs tidlige materiale, hadde synthen i stor grad blitt erstattet med en lang rekke organiske instrumenter på Månefestivalen. Afrika-inspirert indiemusikk er kanskje ikke noe nytt, men det er noe ved Disaster In The Universe sin lyd som føles helt særegent og spennende. Dette er en av Norges mest lovende nye talenter, og deres uhøytidelige og sprudlende vesen gjør dem til en sann glede å se live.

Følg Disaster In The Universe Trykk på hjertet

Én mann – elleve konserter
16-02-2013 (artikkel)